Semesterlön

I stort sett densamma som ni svarade på för ca 5 år sedan (Se länk) http://lawline.se/answers/6644 Min arbetsgivare hävdar att semester-lön/ersättning enbart baseras på grundlönen och inte provisionen. Jag har förstått att alla rörliga delar av lönen betalas ut som semesterersättning. Har jag eller dem fel?

Lawline svarar

Hej Oskar,

Tack för din fråga.

Den gällande lagstiftningen som ger svar angående semesterlön är Semesterlagen (1977:480).

Enligt 16§ beräknas semesterlönen olika beroende på arbetstagaren lön. För en arbetstagare som har lön bestämd per vecka eller månad beräknas lönen enligt paragraf 16a ”sammalöneregeln” medan för andra uppräknade omständigheter beräknas lönen enligt paragraf 16b ”procentregeln”. Arbetsgivaren kan dock alltid välja att beräkna lönen enligt paragraf 16b.

Beroende på hur din grundlön och provision ser ut beräknas alltså semesterlönen olika. Det anges att ” lön som regelbundet består av en fast och en rörlig del om den rörliga lönedelen kan uppskattas till minst tio procent av den sammanlagda lönen under semesteråret” skall beräknas enligt paragraf 16b.

Jag anger därför två alternativ.

Om din grundlön samt provisionsersättning inte faller in under de uppräknade undantagen och därför kan beräknas enligt paragraf 16a ”sammalöneregeln” så anger lagen att semesterlönen ” är den vid semestertillfället aktuella vecko- eller månadslönen, eventuella fasta lönetillägg samt ett semestertillägg” och för provisionen anges att ”semesterlönen för dessa lönedelar är tolv procent av arbetstagarens sammanlagda förfallna rörliga lön under semesteråret”.

Om din provision utgör minst 10 procent av den sammanlagda lönen under semesteråret skall semesterlönen beräknas enligt 16b ”procentregeln”.”Semesterlön enligt procentregeln utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret”.

I båda fallen är provision en semesterlönegrundande ersättning.

Enligt 2§ kan avvikelser göras från dessa paragrafer så länge de inte inskränker arbetstagaren rättigheter. Paragrafen anger dock att arbetsgivaren inte har rätt göra avvikelser från lagen i det enskilda anställningsavtalet

Dock anges det i paragraf 2a 2st att avvikelser från paragraf 16-16b kan göras i kollektivavtal. Därför måste du titta på det gällande kollektivavtalet för er arbetsplats för att veta om några särskilda regleringar gällande semesterlön ger dig andra rättigheter.

Provision är semesterlönegrundande rörlig lön. Det är endast beräkningen av semesterlönen som skiljer sig beroende på provisionens storlek. Lagen anger även att semesterersättning bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön.

Titta på det gällande kollektivavtalet och om din arbetsgivare fortsätter att hävda att du inte har rätt till semesterlön för din provision råder jag dig att kontakta ditt fackförbund.

Lycka till!

Med Vänlig Hälsning

Emily TepplerRådgivare