Semesterersättning och kollektivavtal

Hejsan

När det gäller Semesterersättning, får arbetsgivaren betala ut den i efterskott?

Vi ska gå på "Jul semester" i december och kommer tillbaka i Januari, under dom 5 åren som jag har jobbat på detta företaget så har vi alltid fått Semesterersättning betald i December. Detta året vill dom betala ut det i Januari

Fråga 1

Får dom göra så?

Fråga 2

Har man rätt att kräva att få sin Semesterersättning utbetald i December?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Semesteråret löper från och med den 1 april till och med den 31 mars enligt semesterlagen. Det förekommer även att semesterår och intjänandeår sammanfaller och att kalenderåret utgör semesterår, enligt vissa kollektivavtal. Semesterlön betalas generellt i efterskott efter att den har blivit intjänad.

Det beror alltså på ifall din arbetsgivare har något gällande kollektivavtal som avtalat något annat om semesterersättning/semesterlön.

Om du har kvarvarande intjänad semesterlön att ta ut från föregående semesterår så kan du kräva att få ut det men du bör ta reda på hur det ligger till med kollektivavtal på din arbetsplats!

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen

Jessica KondukRådgivare