semesterersättning inbakad i lön

Hej !

Jag har haft en tillsvidare anställning från 13 06 2014 till 13 12 2014. Min arbetsgivare vägrade betala ut min semesterersättning och hävdar att semesterersättning ingick i min månadslön. På min anställningsbevis står dock semester enligt lagen 25 dag. Jag är inte medlem i facket och min arbetsgivare är ett enmans företag som fullständigt struntar vad regel och lag föreskriver. Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Istvan

Lawline svarar

Hej!

Du har enligt semesterlagen rätt till 12 % i semesterersättning av din intjänade lön. Din arbetsgivare har en möjlighet att betala ut denna månadsvis kontinuerligt, men för att få göra det så måste summan som motsvarar semesterersättningen specifikt märkas ut på lönespecifikationen varje månad. Arbetsgivaren har således inte rätt att "baka in" semesterersättningen i lönen varje månad utan det ska klart och tydligt framgå att en del av lönen utgör semestersättning. Jag skulle rekommendera dig att själv förklara att det är detta som gäller för din arbetsgivare, och annars höra av dig till oss igen om du behöver vidare juridisk hjälp.

Caisa CarlssonRådgivare