Semesterersättning för 3 monaders deltidsjobb?

Jag var provanställd mellan 19 mars 2015 till 19 juni 2015. Det var deltid och jag jobbade ca 5 tim/dag. Lönen räknades enlig timrapport.

Har jag rätt till semester ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om din lön består av timlön har du rätt till semesterlön. Semesterlön intjänas under tiden man arbetar. När anställningen upphör skall du som semesterersättning få ut den semesterlön du tjänat in men ännu inte fått ut.

Arbetstagare har enligt 1 § semesterlagen rätt till semesterförmåner. Semesterförmåner är semesterledighet, semesterlön och semesterersättning. Lagen omfattar även timanställda.

Semesterersättning utbetalas som sagt om anställningen upphör innan arbetstagaren hunnit få ut intjänad semesterlön, 28 § semesterlagen. Semesterersättning blir aktuellt om någon betald semesterledighet inte tagits ut.

Semesterersättning ska betalas ut senast en månad efter att anställningen upphör, 30 § semesterlagen.

Semesterlönen beräknas på olika sätt beroende på hur din lön räknas ut, 16 § semesterlagen. Om du har en bestämd lön per vecka eller månad beräknas din semesterlön enligt sammalöneregeln i 16 a § semesterlagen. Om du inte har en bestämd lön per vecka eller månad eller din arbetsgivare hellre vill det så beräknas din semesterlön enligt procentregeln i 16 b § semesterlagen.

Exakt vilken summa din semesterlön kommer uppgå till kan jag inte svara på utan att ha mer information om villkoren för din anställning och din lön.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare