Semesterersättning

Har försökt läsa på om semesterersättning vid interimsanställning/bemanning. Som jag har förstått det är semesterersättning då 12%.

Räcker det med att på lönespec skriver ut något i stil med: "Semesterersättning x kronor är inkluderat i lönesumman" eller måste det in en särskild rad i lönespecen. Alltså att varje rad är angiven med timpenning exkl semesterersättning?

Lawline svarar

Hej!

Det stämmer att det är 12 % vid interimsanställning, se 16 b § Semesterlagen.

Vidare gäller det att i lönesumman semesterersättning inte ska inräknas, se 16 b § st 2 samma lag. Detta innebär att semesterersättningen inte ska vara inkluderad på samma rad som lönen i lönespecifikationen.

Det är dock möjligt att detta har reglerats genom ett kollektivavtal. Dock är det troligt, om det på ditt anställningsavtal står "Timlön x kr" är exklusive semesterersättning. I vart fall bör det framgå av avtalet om det finns ett kollektivavtal.

Hoppas jag svarade på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare