FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess23/05/2022

Sekretessfrågor kring utlämnande av allmänna handlingar

Min son fick ett brev adresserat till sig från soc, när vi öppnar brevet och läser inser vi att brevet är till någon annan, det innehåller en persons namn, personnummer och information om varför de får detta brev mm mm

Jag tycker detta är hemskt, även om det är lätt att göra fel så känns det som att sånt här borde dubbelkollas innan det skickas ut, det är ju VÄLDIGT känsliga uppgifter!

Vad säger lagen om sådant här? om det nu finns ngt kring detta...ska de (soc) inte dubbelkolla så det verkligen inte blir fel? Jag tänker att det hade ju inte varit ok om en läkare skickat mig någon annans journal...?

familjen som det handlar om mår ju givetvis inte bra av att veta att andra fått veta allt om deras privata liv

Själv hade jag varit mer än upprörd!

mejlade soc men fick inte ens en ursäkt

Lawline svarar

Tack så mycket att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Den mest primära lagstiftningen på just dessa situationer är Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) [cit. OSL]. Lagen tillämpas nämligen av just myndigheter vid deras handläggning vid registrering, utlämnande och övrig hantering av allmänna handlingar (1 kap. 1 § första stycket OSL). I detta fall är socialtjänsten en myndighet eftersom denna verksamhet vanligtvis bedrivs av kommunens socialnämnd (2 kap. 4 § Socialtjänstlagen). OSL sätter upp regler som gör det förbjudet att lämna ut vissa allmänna handlingar, vare sig det sker muntligt eller på annat sätt, såsom att lämna ut brev (1 kap. 1 § andra stycket OSL).

Vad som är en allmän handling regleras i 2 kap. Tryckfrihetsförordningen (1949:105) [cit. TF] och är framställningar i skrift (såsom brevet), se 2 kap. 3 § TF. Vidare är handlingen allmän om den förvaras hos myndigheten och är inkommen eller upprättad hos myndigheten (2 kap. 4 § TF). I detta fall blir detta brev som skickades till din son allmänt när det upprättats hos myndigheten vilket det blir när det har expedierats (skickats i väg från myndigheten), se 2 kap. 10 § TF. Utifrån detta vet vi att brevet är en allmän handling och träffas av bestämmelserna i OSL för vad myndigheter inte får sprida vidare, såvida de innehåller uppgifter som ska vara belagda med sekretess.

Socialtjänstens brev – sekretess?

OSL sätter upp lite olika skyddsregler beroende på vilka uppgifter om den enskilda personen det rör sig om. Nu framgår det av din fråga att det rör sig om personens namn, personuppgifter och information varför brevet skickades. 21 kap. 7 § OSL säger att om någons personuppgifter efter utlämnande kan komma att behandlas i strid mot dessa strecksatser ska uppgifterna vara sekretessbelagda:

Huvudregeln är faktiskt offentlighet för sådana personuppgifter eftersom bestämmelsen är uppställd som ett rakt skaderekvisit. Myndigheten som lämnar ut en uppgift måste konstatera att det finns en risk att ni som får del av uppgifterna kommer bryta mot strecksatserna ovan för att sekretess ska föreligga. Denna bedömning gjordes ju däremot inte av myndigheten eftersom de råkade skicka ut uppgifterna till fel person.

För förtydligandet vill jag säga att det är svårbedömt i detta fall, huruvida socialtjänsten brutit mot lagen avseende just personens namn och andra personuppgifter. Vanligtvis aktualiseras 21 kap. 7 § OSL när någon begär ut allmänna handlingar, varpå myndigheten måste göra en prövning som ovan nämnt.

Vid utlämnande av uppgifter där offentlighet är utgångspunkten görs en abstrakt bedömning för fall till fall om den vanligtvis finns en risk att personuppgifterna kommer behandlas i strid med de ovan nämnda strecksatserna. Detta kan jag inte svara på utifrån omständigheterna i fallet. Däremot skulle jag säga att det finns en risk att personens uppgifter eventuellt vanvårdas i strid med strecksatserna, varpå sekretess ska föreligga och myndigheten därigenom har brutit mot OSL.

Information kring varför brevet skickades – sekretess?

Huvudregeln är att det råder sekretess kring alla uppgifter om en enskilds personliga förhållanden kring i princip all verksamhet runt socialtjänsten, se 26 kap. 1 § OSL. Lagregeln har ett s.k. omvänt skaderekvisit vilket innebär att det ska väldigt mycket till för att sådana känsliga uppgifter ska få lämnas ut. Uppgifterna får nämligen inte lämnas ut om det finns en risk att den enskilde eller dennes närstående "lider men" om uppgifterna röjs, se 26 kap. 1 § OSL. I detta fall kan det röra sig om väldigt känslig information som den enskilde eller dennes föräldrar inte vill att andra ska ta del utav. Om så är fallet har socialtjänsten i detta avseende brutit mot OSL.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fortfarande några ytterligare frågor så tveka inte att vända dig till oss igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare