Sekretess inom vård

Jag är sjuksköterska och hade hand om ett asylsökande barn. Vid ett oväntat tillfälle släppte hon garden och jag fick trösta henne. Efteråt pratade vi om allmänna saker och lite om hennes mamma. Jag upplevde tillfället delikat och med hennes tillåtelse (jag kan lite på hennes språk) ringde upp en vän som fick tolka åt oss båda. Inget medicinskt diskuterades eller ens namn nämndes.

Har jag brutit mot sekretesslagen för vårdpersonal? Har diskuterat med min chef och inser att det är i gränslandet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Utan att veta mer om de exakta omständigheterna är det en svår fråga att svara på rakt av, men jag ger ett generellt svar som förhoppningsvis svarar på frågan.

All personal inom hälso- och sjukvården, i såväl offentlig som privat verksamhet, har tystnadsplikt. Det innebär att alla uppgifter som rör patienters personliga förhållanden, t.ex. sjukdom eller behandling, skyddas av sekretess och får som regel bara lämnas ut till andra än de som vårdar patienten om patienten har lämnat sitt samtycke till det. Utöver den typen av uppgifter som t.ex. finns i patientjournaler så gäller sekretessen också sådant som patienterna eller deras närstående själva har berättat för vårdpersonalen.

Det är svårt att svara på om sekretesslagen är bruten eller inte, eftersom det har betydelse vad det handlar om och också vad patienten har samtyckt till och inte. Det som gäller är att uppgifterna inte får röjas obehörigen eller på ett sådant sätt att den enskilde kan lida men av det.

Reglerna om tystnadsplikt och sekretess inom vården finns reglerad i två olika lagar beroende på om det rör sig om offentlig eller privat verksamhet. Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) för den offentliga vården och Patientsäkerhetslagen (PSL) för privat verksamhet. Sekretesskyddet ser ungefär likadant ut för alla patienter och, trots att det är uppdelat på två olika lagar, finns till för att skydda patientens personliga integritet och förtroende för vården.

Att sekretess gäller som huvudregel framgår av OSL 25 kap 1 § och PSL 6 kap 12 § respektive.

Du kan läsa mer om tystnadsplikt och sekretess inom vården på t.ex. vårdförbundet.

Har kan du fler frågor kan du mejla eller ringa till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare