FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess19/03/2015

Sekretess inom utbildningsverksamhet.

Hej,

Skolans gymnasiearbete-handledare har läckt ut/delat information om elevers problem ang. deras problem i deras arbete i gymnasiearbetet. Det

vill säga att man kunde ta del av andra elevers, inkluderat deras namn, klass + handledare. Det var mer eller mindre personlig information och över 23 elever stod på denna listan. Dokumentet var inte bara delat med elever som stod på listan utan även utomstående elever som inte ens stod på listan. Jag undrar om det 1) strider mot någon lag överhuvudtaget 2) Har inte lärare tystnadsplikt?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor angående sekretess i utbildningsverksamhet regleras i 23 kap. offentlighets och sekretesslagen. Enligt 23 kap. 2 § 2 st. OSL gäller sekretess i särskild elevstödjande verksamhet för uppgift om en enskilds personliga förhållande samt för uppgift som hänför sig till ärende om tillrättaförande av en elev eller om skiljande av en elev från vidare studier.

Den enda möjligheten jag ser till att uppgifterna om elevernas gymnasiearbete skulle kunna omfattas av sekretess är om de kan anses fall in under ”särskild elevstödjande verksamhet”. Med särskild elevstödjande verksamhet avses sådant särskilt stöd till enskilda elever som går utöver det stöd som varje elev ska få inom ramen för den gemensamma undervisningen och sociala samvaron i skolan. Exempel på uppgifter som anses falla in under särskild elevstödjande verksamhet är t.ex. lärares inhämtande uppgifter om elevernas fysiska eller psykiska förutsättningar, deras beteenden och prestationer i skolan, hemmet eller fritidsmiljön i syfte att förebygga och avhjälpa skolsvårigheter. Anteckningar om hur elever presterat i ett gymnasiearbete bör enligt min mening inte anses falla in under ”särskild elevstödjande verksamhet”. Detta under förutsättning att anteckningarna inte innehåller personlig information om t.ex. elevens begåvning. En aspekt att ha i åtanke är att uppgifterna trots att de faller in under ”särskild elevstödjande verksamhet” kan vara fria för läraren att sprida. Detta mot bakgrund av att sekretess enligt 23 kap. 2 § 2 st. OSL endast gäller om det kan antas att den enskilda eller någon närstående till denna lider men om uppgiften röjs. Av detta framgår att huvudregel är offentlighet. Tyvärr kan jag inte ge dig något tydligt svar på frågan men enligt min bedömning tyder det mesta på att uppgifterna inte omfattas av sekretess.

Angående uppgifterna om elevernas namn, klass adress etc.

Enligt 23 kap. 2 § 3 st. OSL är uppgifter om elevers identitet, adress eller liknande uppgifter som huvudregel alltid offentliga. Sekretess gäller endast om det bedöms föreligga en risk för personförföljelse eller trakasserier om uppgifterna skulle röjas.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare