FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess24/06/2013

Sekretess i familjehem

Jag vet att en kontrakterade familjehem och jourfamiljer omfattas av sekretesslagen men jag kan inte hitta något om att vanliga familjehem och jourfamiljer som inte är kontrakterade omfattas av sekretesslagen. Likaså Kontakt/avlastningsfamiljer omfattas de eller inte? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Sekretesslagen har upphävts och är sedan år 2009 ersatt av Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). OSL riktar sig till myndigheter samt till personer som är verksamma i det allmännas tjänst och som i sin verksamhet har fått en begränsad yttrandefrihet. Familjehem som är enskilt bedriva verksamheter omfattas inte av OSL och den s.k. socialtjänstsekretessen som följer av 26 kap. 1 § OSL. Däremot följer av 15 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL) att tystnadsplikt gäller för en person som har varit eller är verksam inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som gäller insatser enligt SoL. Familjehemsföräldrar omfattas inte av OSL och därför har de möjlighet att lämna de uppgifter som behövs om barnet, till exempel vid kontakt med barnomsorg och förskola/skola. Familjehemmet ska vid ett nytt uppdrag erinras om att hantera uppgifter om barnet och dess anhöriga med försiktighet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare