FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess10/02/2018

Sekretess har röjts för fler än jag gav medgivande till

Jag har gett mitt medgivande till upphävande av läkarsekretess till två personer hos min arbetsgivare. Nu visar det sig att minst en till person hos min arbetsgivare tagit del av läkarjournalen. Jag har inte gett mitt medgivande till en tredje eller fler. Hur ställer man sig till detta. Kan det ses som ett brott mot sekretesslagen ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du hävt sekretessen gentemot dessa två personer hos din arbetsgivare enligt 12 kap 2§ Offentlighets- och sekretesslagen. Vad som blir avgörande i detta fall är huruvida du krävt ett förbehåll som nämns i andra stycket i 12 kap 2§ Offentlighets- och sekretesslagen. Ett sådant förbehåll gör att de personer du gett ditt medgivande till omfattas av tystnadsplikt, vilket gör det straffbart att sprida handlingarna vidare.

Skulle du begärt ett sådant förbehåll och arbetsgivaren har trots sin tystnadsplikt spridit detta vidare, kan de dömas för brott mot tystnadsplikt enligt 20 kap 3§ Brottsbalken.

Begärde du inte ett sådant förbehåll är det endast straffbart om det var sjukhuset som gav ut dessa handlingar till fler personer än du gett medgivande till. Då kan de som lämnade ut den felaktigt dömas för brott mot tystnadsplikten eller eventuellt tjänstefel enligt 20 kap 1§ Brottsbalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare