FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess16/02/2018

Sekretess för vårdnadshavare avseende orosanmälan?

Får en vårdnadshavare röja en sekretessbelagd uppgift som till exempel en orosanmälan till socialtjänsten genom att till exempel vidarebeforda orosanmälan per mail till vänner och anhöriga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En vårdnadshavare har rätt att ta del av en orosanmälan angående eget barn om det inte kan antas att barnet lider betydande men om uppgiften lämnas (26 kap. 1 § OSL och 12 kap. 3 § OSL). Vad vårdnadshavaren sedan gör med denna information är en intressant fråga som rör offentlighetsprincipen och den begränsning som kan göras av denna genom bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2 kap. 1 och 2 tryckfrihetsförordningen).

Offentlighetsprincipen ger ingen allmän rätt att ta del av handlingar hos privatpersoner utan omfattar enbart en rätt för allmänheten att få i och tillgång till information i statlig och kommunal verksamhet. Detsamma gäller sekretessreglerna, som kan sägas vara en form av begränsning av offentlighetsprincipen (1 kap. 1 § OSL).

I regel är det mycket sällan som en privatperson omfattas av sekretess (det rör sig då om förutsättningar som inte alls är relevanta för din situation, såsom att privatpersonen är en tjänsteman eller agerar på uppdrag av stat eller kommun).

Alltså: Det finns alltså inga hinder enligt sekretesslagstiftningen att föra en orosanmälan vidare, eftersom vårdnadshavaren inte är förpliktigad att följa sekretessreglerna. Sedan är det en annan sak att förfarandet på annan grund kan anses utgöra ett olämpligt, vidrigt, eller kanske till och med ett brottsligt förfarande, se exempelvis ärekränkningsbrotten i 5 kap. Brottsbalken.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare