FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess18/10/2017

Sekretess för skolprov

Kan vi som elever begära att få se ett prov innan vi ska skriva det? Då detta bör vara en offentlig handling. Jag tänker på offentlighetsprincipen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skrivna prov kan mycket väl vara allmänna handlingar och därmed omfattas av offentlighetsprincipen som du skriver. Offentlighetsprincipen inskränks dock av offentlighet och sekretesslagen (OSL) enligt 1 kap. 1 § OSL. I 17 kap. 4 § OSL anges sekretess gäller för kunskapsprov som är under myndighetens ansvar om det kan antas att syftet med provet röjs om uppgiften röjs. Därmed omfattas prov som ska användas av sekretessen och får inte röjas till någon utanför myndigheten enligt 3 kap. 1 § OSL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare