FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/01/2018

Sekretess för minderårig vid anmälan av brott

Om en person är under 18 men vill anmäla en våldtäkt. Måste föräldrarna kontaktas?

Lawline svarar

Hej tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

Hur gammal är personen?

Det man kan säga är att ålder på barnet bestämmer hur mycket insyn vårdnadshavarna har. Det görs en skälighetsbedömning där de olika instanser får avgöra vad som är bäst för barnet. Det man kan säga är att ju äldre barnet är desto högre inflytande kan barnet få över huruvida man ska kontakta vårdnadshavarna eller inte.

Anmälningsplikt

Polisen och sjukvården har en så kallad anmälningsplikt, de har alltså en skyldighet att anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn farit illa, se 14:1 socialtjänstlagen. Vidare så kommer socialtjänsten själva besluta huruvida det är nödvändigt, utifrån barnets bästa, att kontakta föräldrarna. Bedömning görs utifrån barnets mognad, ålder och andra faktorer och sker i överensstämmelse med de lagar och regler som finns i offentlighet- och sekretesslagen, se 15:3 socialtjänstlagen. Den princip som vägleder socialtjänsten är principen om barnets bästa. Socialtjänsten fattar således samtliga beslut utifrån vad som är bäst för barnet.

Vad säger offentlighet- och sekretesslagen?

Skydd även gäller gentemot underårigas vårdnadshavare framkommer av 12 kap 3 § 1 st offentlighet- och sekretesslagen. I paragrafen framkommer att sekretessen gäller dock inte i förhållande till vårdnadshavaren i den utsträckning denne enligt 6 kap. 11 § föräldrabalken har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör den underåriges personliga angelägenheter. 6 kap 11§ FB säger att vårdnadshavare ska ansvara över barn och uppbära barnets rättshandlingsförmåga tills att barnet själv uppnått tillräcklig mognad för att själv ha inflytande över frågor som rör henne själv.

Kan jag ge ett säkert svar på frågan?

Som du tyvärr kanske märker så är din fråga väldigt komplex och kan ge en variation av olika svar beroende på barnets ålder, men även brottets svårighet, relationen till vårdnadshavarna etc. Jag skulle därför rekommendera att personen i fråga pratar med någon som kanske har bättre kunskap i frågan. Några att rekommendera är tjejjouren, se (här), eller brottsofferjouren (här). Båda tjänsterna kan ge råd och vägledning där du som söker hjälp även har rätt att vara anonym.

Hoppas svaret gav viss vägledning. Jag ber om ursäkt för att jag inte kan ge ett tydligare svar!

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare