FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess21/07/2018

Sekretess för journal

Vad gäller för känslig information hemma när det till exempel kommer till journaler? Kan min sambo titta i mina pärmar hur som helst? Finns det något skydd när det kommer till känslig information i ett delat boende?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din journal är täckt av sekretess vilket följer av 25 kap. offentlighets- och sekretesslagen. Sekretessen gäller mot alla privatpersoner förutom dig själv. Sekretessen gäller alltså även mot din sambo och därför har han/hon inte rätt att se din journal om du inte samtycker.

Ifall du väljer att ha din journal hemma i fysisk form som du delar med din sambo är det klart att materialet inte har ett lika starkt skydd som i vanliga fall. Din sambo kan ju naturligtvis då kolla i din journal utan att du vill det, men förhoppningsvis har din sambo tillräckligt med respekt för din integritet för att inte kolla i din journal utan din tillåtelse. Din sambo kan tyvärr inte ställas till svars för att han/hon kollar i din journal utan din tillåtelse.

Ifall du vill ha ett starkare skydd för din journal är ju ett alternativ såklart att inte ha journalen i fysisk form utan endast i digital form så att din sambo inte har tillgång till den.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare