FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess29/06/2019

Sekretess för fristående skolor och förskolor

Hej!

Jag undrar vilka sekretessbestämmelser som gäller för fristående skolor och förskolor? Jag vet att det är skillnad mot kommunala förskolor som följer Offentlighets- och sekretesslagen. Så vilken lag gäller för friskolor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du säger är mycket riktigt, när det gäller sekretess skiljer det sig åt mellan fristående skolor och förskolor tillskillnad från kommunala skolor och förskolor. Kommunala skolor och förskolor följer Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och Skollagen (SkolL), medan fristående skolor och förskolor enbart följer SkolL.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare