FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/06/2018

Sekretess av röntgenbilder

Jag arbetar på ett sjukhus och kommer dagligen i kontakt med röntgenbilder. Om man avidentifierar en röntgenbild, och den inte är så speciell att den går att härleda till någon person, är det då en offentlig allmän handling? Vem kan avgöra om den är oidentifierbar? Får man publicera bilden på Internet? Ska man i så fall ange källan? Får man modifiera bilden, t.ex. lägga in pilar, förklaringar m.m.?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Röntgenbilder som är tagna inom vården och därmed ofta en del av en patients journal, anses som en allmän handling. Knäckfrågan är om denna allmänna handling ska omfattas av sekretess. Det går inte att generalisera att vissa röntgenbilder inte behöver en sekretessbedömning. Det har slagits fast att varje handling måste granskas för sig (se RÅ 1992 not 330 och RÅ 1991 not 426). Motsatsvis innebär det att en grupp handlingar såsom en patientjournal inte kan hemlighållas, så det är därför mycket troligt att du skulle kunna få ta del av just avidentifierade röntgenbilder. Det är myndigheten som har handlingen som avgör om handlingen kan lämnas ut och det är därför även samma myndighet som gör prövningen av sekretess och på vilket sätt man lämpligen kan avidentifiera en handling.

Du kan i princip utan hinder lägga ut offentliga allmänna handlingar på nätet. De är ju redan offentliggjorda. I vissa fall kan allmänna handlingar omfattas av upphovsrätt, t ex. kartor. Men i ditt fall gällande röntgenbilder finns ingen upphovsrätt kopplad till den då det är inte ett verk enligt upphovsrättslagen. Det går bra att modifiera bilden, så länge du inte röjer någon uppgift som omfattas av sekretess.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare