Särskilda skäl för att slippa karenstid vid uppsägning

Hej! Jag flyttade ihop med min sambo nyligen till "hans" stad. Tanken är att jag ska studera här i framtiden. Problemet är dock att jag har en tillsvidareanställning på en annan ort ca 14 mil härifrån (enkelväg!). Den här orten som jag arbetar på är liten med en begränsad kollektivtrafik, detta innebär att jag får ta bilen ganska ofta. Jag arbetar 10 timmar natt och det är oerhört besvärligt att köra hem 14 mil efter ett arbetspass. Har jag ett rimligt skäl till att slippa karensen på 45 dagar om jag säger upp mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr kan jag inte ge dig ett rakt svar på din fråga, eftersom detta kan skilja sig åt mellan branscher och om det finns kollektivavtal osv. Dock kan jag berätta hur du tar reda på det! Spontant tänker jag att det inte är ett tillräckligt högt skäl, så var beredd på det, men det är helt klart värt att försöka.

Först tycker jag att du ska vända dig till facket. Det kanske finns någon kollega som är fackligt ombud du kan prata med? Annars ring till facket direkt.

Nästa steg är att tala med din arbetsgivare. Arbetsgivaren vill ju kunna planera framåt så ni kanske kan mötas halvvägs i en kompromiss som funkar för er båda?

Lycka till!

Hanna KarlssonRådgivare