Särkullebarns arvsrätt

JA ock min avlidna fru har en bostadsrätt tillsammans, hon har en son från ett tidigare förhålande,hur blir hans del som jag ska lösa ut honom med.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Arv regleras i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Vid en makes frånhälle, ska en bodelning först ske, se 23:1 2 st ÄB.

Av 12:2 Äktenskapsbalken (ÄktB) framgår dock att den efterlevande maken har rätt att bestämma om bodelning ska ske eller inte, se https://lagen.nu/1987:230. Om bodelning sker, ska vardera makes giftorättsgods delas lika mellan dödsboet och den efterlevande, se 11:3 ÄktB. Vad som är giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, se närmare härom i 7:1 och 7:2 ÄktB.

När bodelning gjorts, återstår det att fördela kvarlåtenskapen efter den avlidne. Bröstarvingar (barn och barnbarn) ärver i första hand, se 2:1 ÄB.

Exempel: Säg att du väljer att göra en bodelning. Bostadsrätten är gemensam, och är efter avdrag för skulder värd 1000 000. Då får du 500 000 och dödsboet 500 000 genom bodelningen. De 500 000 som gick till dödsboet ärver särkullebarnet direkt, det framgår av 3:1 ÄB (jag utgår vidare ifrån att ni inte har gemensamma barn, då skulle särkullebarnet dela på arvet med de gemensamma barnen).

Om du inte väljer att göra en bodelning, behåller du ditt giftorättsgods och dödsboet sitt. Särkullebarnet ärver därefter hela kvarlåtenskapen om det inte finns gemensamma barn.

Vill du ha ytterliggare hjälp om hur fördelningen ska ske i just din situation rekommenderar jag dig att boka tid med vår samarbetspartner familjens jurist, tidsbokning kan du göra här http://lawline.se/boka

Vänligen

Rådgivare