Särkullbarns rätt till sin arvslott

Hej.

Jag och min bror bor i sverige men är amerikanska medborgare. Våran farfar har precis gått bort och han har fyra barn. Han lämnar efter sig en väldigt mycket både pengar, hus, företag osv. Nu är det så att min pappa som är den äldsta av syskonen sitter i fängelse i USA. Hur funkar det med arvs rättigheter i en sådan här situation? Vad har man för rättigheter? Det ska tilläggas att min farfar gifte om sig på äldre dar men jag vet att han hade skrivit äktenskapsförord. Vill också tillägga att jag misstänker att min pappas övriga syskon försöker göra allt så inte min pappa ska få något eller att vi ska få reda på något. Dom säger hela tiden att allt går till hans nuvarande fru, vilket jag har väldigt svårt att tro.

Mvh

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte var din farfar var bosatt vid tidpunkten för sin död. Enligt artikel 20 i arvsförordningen ska lagen i det land där personen hade hemvist vid tidpunkten för sin död tillämpas för arvsfrågor. Enligt artikel 22 kan dock personen i fråga i sitt testamente välja att lagen i det land där personen är medborgare istället ska tillämpbar.

Förutsatt att det är de svenska arvsreglerna som är tillämpliga på arvet efter din farfar kommer din far ha rätt att få ut sin arvslott trots att din farfar gift om sig. Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken ska visserligen kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande makan, detta gäller dock inte ett särkullbarns arvslott. Det faktum att din far sitter i fängelse förändrar inte detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare