Särkullbarns rätt till arv från make som inte är förälder till särkullbarnet

Mina föräldrar har ett testamente där de ärver varandra med fri förfoganderätt. Efter bådas bortgång ska en fastighet som ägs av min far tillfalla mig och min helbror till lika delar. Mamma har ett särkullbarn. Nu har min mamma avlidit. Har vår halvbror rätt till del av fastigheten? Fastigheten är ett arv från mina farföräldrar till min pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras framförallt i ärvdabalken (ÄB) eller eventuellt testamente.

Bröstarvingar har i första hand rätt att ärva

Det är den avlidnes barn som i första hand ska ärva den avlidne (2 kap. 1 § ÄB). Det betyder att du, din halvbror och din helbror i första hand ska ärva din mamma när hon går bort. Nu finns det ett testamente och det går före den legala arvsordningen. Att din pappa ärver med fri förfoganderätt innebär att han inte kan testamentera bort egendomen som din mamma äger till någon annan, han får dock nyttja den i princip hur han vill.

Din halvbror är inte bröstarvinge till din pappa eftersom han är din mammas särkullbarn. Såvida det inte finns ett testamente som säger att han ska få ärva fastigheten, eller något annat, kommer han därför inte ärva din pappa. Om fastigheten är din pappas egendom kommer din bror därför inte att ärva den.

Om du har ytterligare frågor rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare