Särkullbarns rätt till arv

Min styvfar har dött, han var gift med min mamma som dog för 3 år sen.

Styvpappans första fru dog för ca 30 år sen, nu hävdar min styvbror att han inte fick något arv från sin mamma och vill ha ut den delen av arvet från min mamma och styvfar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att din styvbror ska ha rätt till sitt arv krävs det att din styvfar var gift med sin första fru vid hennes bortgång, alltså för 30 år sedan. Din styvbror är då bröstarvinge till hans mamma och din styvpappa. (2 kap 1§ Ärvdabalken). När hans mamma avled för 30 år sedan blev han arvsberättigad men får inte tillgång till arvet då hans pappa, din styvfar, har förfogande rätt över pengarna fram till sin död. (3 kap 1§ Ärvdabalken).

Nu är din styvfar avlidit har styvbrodern rätt till arv från sin pappa, men även arvet från sin mamma som avled för 30 år sedan. När hans mamma avled så skedde det en bodelning mellan hans mamma och hans pappa. För att kunna räkna ut det arv som sonen har rätt till idag behöver man se tillbaka på resultatet av bodelningen som skedde för 30 år sedan. Styvbrodern har sedan enbart rätt till arv från sin pappa men inte delen som tillhör din mamma. Eftersom du inte är bröstarvinge till din styvpappa så hade du rätt till arvet efter din mamma vid hennes bortgång. Du är ett särkullbarn till din styvfar. (3 kap 1§ Ärvdabalken) Du har inte rätt att ärva din styvfar då din styvbror är hans enda bröstarvinge. Detta förutsätter att det inte finns två testamenten med i bilden.

För att reda ut detta bör ni kontakta en jurist då det är många olika aspekter som bör tas hänsyn till.

Hoppas det var svar på din fråga.

Emma AnderssonRådgivare