Särkullbarns rätt att få ut sitt arv, är det skillnad som sambo eller gift?

Jag har en särbo på annan ort. Vi är bägge i 65-årsåldern och har vuxna barn med familjer var och en av oss. Vi planerar att flytta tillsammans till en ny, större lägenhet i Stockholm, där jag bor nu. Vad ska vi tänka på? Hur blir det om jag äger lägenheten ensam- vad händer när jag dör tex? Om mina barn behöver sitt arv? Vad händer vid någons frånfälle, om vi samäger, men jag äger större delen? Är det nån skillnad om vi är gifta eller inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Som du kommer att se finns det en rad frågor att ta ställning till och som kan påverkas på olika sätt av olika val, så mitt svar kommer att vara ganska översiktligt och identifiera vad som är viktigast att att tänka på och vad som kan innebära problem eller i alla fall besvär. Vad som är bäst att göra i ert fall är beroende på omständigheter som inte framgår i frågan, och det är en såpass komplex fråga så att för att komma fram till bästa lösningen för er två krävs att man sätter sig ner och går igenom hela er situation.

När ni flyttar ihop och blir sambo så blir Sambolagen tillämplig om ni inte avtalar bort att den inte ska gälla er (sk samboavtal). Den nya lägenheten blir enligt lagen samboegendom, då den införskaffas för att ni ska bo där gemensamt. Även bohag ni köper för att ha i den nya lägenheten blir samboegendom. Det ni tar med er från tidigare berörs inte av sambolagen. Om ni separerar eller en av er dör så kommer lägenheten i egenskap av samboegendom att ingå i bodelningen och som huvudregel delas lika efter avdrag för skulder (sk skuldtäckning), även om ni behåller er respektive ägarandel. Har ni avtalat bort sambolagen sker inte detta, och även om ni vill att sambolagen ska gälla kan ni skriva ett skuldebrev för att reglera om du köpt hela och inte vill den ska delas lika vid ett dödsfall. Sambolagen medger en viss möjlighet för den efterlevande sambon att få behålla en bostadsrätt som är samboegendom även om den ägs helt av den andra sambon. Det kan ändå, beroende på övriga tillgångars värde, betyda att lägenheten måste säljas och den kvarvarande sambon måste flytta för att ha råd att lösa ut särkullsbarnens arv. När någon av er dör har dennes barn nämligen enligt Ärvdabalken rätt att få ut sitt arv direkt. Genom testamente kan ni förordna att era respektive barn ska få ut endast sin laglott vid förälderns död, och vänta på resten av sitt arv tills ni båda dött, och beroende på tillgångar i boet kan detta medföra att den efterlevande sambon har större möjlighet att bo kvar.

Om ni gifter er så blir det lite annorlunda i en bodelning, eftersom allt som inte är enskild egendom (via äktenskapsförord eller att ni fått det via gåva eller testamente med villkoret att det ska vara enskild egendom) är giftorättsgods enligt Äktenskapsbalken. Inte heller här får om du betalt hela lägenheten avgörande betydelse, mer än att det påverkar storleken på din del av giftorättsgodset. Ägarandelen behålls även här, men ert respektive giftorättsgods slås efter skuldtäckning ihop och delas som huvudregel på hälften. Då ni inte har gemensamma barn utan bara särkullsbarn blir det ingen skillnad på bröstarvingarnas rätt att direkt få ut sin laglott jämfört med om ni vore sambos, och samma risk att den efterlevande måste sälja lägenheten för att lösa ut särkullsbarnen arv. Det finns samma möjlighet till att testamentera det som överstiger laglotten.

I övrigt finns det vissa skillnader mellan make och sambo, men det du frågar om och det som även är det som kan bli problematiskt för er sett till möjligheten för den efterlevande att kunna bo kvar i bostaden är era resp. bröstarvingars rätt att direkt få ut sitt arv, vilket inte påverkas av om ni gifter er eller ej. Om en av er när ni blir sambo köper hela den gemensamma bostaden bör det avtalas (samboavtal eller skuldebrev) kring detta om ni vill förhindra en likadelning vid en bodelning, och om ni gifter er bör samma sak regleras i ett äktenskapsförord. Vill ni begränsa särkullsbarnens arv till laglotten, med eller utan rätt till efterarv från den kvarlevande så måste ni upprätta ett ömsesidigt testamente. Så det finns som du ser all anledning att ta juridisk hjälp för att hitta den bästa lösningen i er situation och få hjälp att upprätta eventuella avtal och  testamente. I ert fall anser jag att det bästa är att boka tid hos en familjerättsjurist för att få en helhetsbild och råd utefter den, här kan ni boka tid hos Familjens Jurist som är en av Lawlines sponsorer.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare