Särkullbarns rätt att avstå från arv till förmån för efterlevande make

Hej!

Om jag som särkullbarn väljer att vänta med min arvslott från min mamma till fördel för min styvpappa, och när han sedan avlider ärver jag och min halvsyster som är bröstarvinge lika mycket, alltså delar lika? Eller ärver jag då samma som tidigare beräknat av min mor? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger kan särkullbarn avstå sin rätt till arv till förmån för efterlevande make, på så sätt blir du som särkullbarn berättigad till efterarv vid efterlevande makes död enligt 3:9 Ärvdabalken. Du får således en kvotdel av efterarvet, beroende på hur många bröstarvingar det finns. I ditt fall verkar det endast finnas en bröstarvinge, din halvsyster. På så sätt kommer ni dela lika på efterarvet. När din styvfar går bort kommer du och din halvsyster att dela lika på arvet från din styvfar, då du har en kvotdel på 1/2 av efterarvet. Dock erhåller din styvfar din andel med fri förfoganderätt, vilket innebär att din styvfar har rätt att på alla sätt förfoga över egendomen utom rätten att testamentera eller ge bort den som gåva.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare