Särkullbarns arvsrätt

Hej! Jag har en halvsyster på min fars sida. Vad händer när han avlider? Slås hans och min mors tillgångar ihop och på så sätt så ärver även min halvsyster en del av min mor? Eller, ärver min halvsyster bara från min far?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En halvsyster på din fars sida innebär ett särkullbarn på den sidan. Hon har ingen laglig rätt till arv efter din mor, såvida inte testamente finns (arvsrätten omfattar enbart bröstarvingar, se 2 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Hon ärver enbart efter din far. I praktiken innebär det att när din far avlider har hon rätt att få ut hela sitt arv direkt (se 3 kap. 1 § ÄB, såvida hon inte avstår från sitt arv till förmån för din mor enligt 3 kap. 9 § ÄB), medan gemensamma bröstarvingar får vänta på sitt arv tills bägge föräldrarna har avlidit.

Hoppas du fått svar på dina funderingar. Annars är du mer än välkommen att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare