Särkullbarns arv - belånad bostadsrätt

Hej,jag är gift och vi har ett gemensamt barn,jag har ett barn i ett tidigare äktenskap. Vi bor i en bostadsrätt som är belånad. Vad händer om jag avlider,blir mina tillgångar mindre tack vare belåningen (mindre till särkullbarnet)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (1958:637), se här. Om du avlider före den du är gift med, så har ditt barn från ditt tidigare äktenskap, dvs. särkullbarnet, rätt att få ut sin arvslott direkt, se ärvdabalken 3 kap. 1 §. Du kan även genom testamente begränsa särkullbarnets arvsrätt så att denne endast ska ha rätt att få ut sin laglott, vilket är hälften av arvslotten.

När man beräknar arvslotten i ditt fall så innebär det att dina barn har rätt till hälften var av din kvarlåtenskap, men ditt senare barn får ut sitt arv först efter att din maka/make har avlidit. En bodelning ska först göras när du avlider, då man ställer upp respektive makes egendom och delar upp det i giftorättsgods respektive enskild egendom. Av giftorättsgodset drar man först av skulder, sedan läggs det som är kvar på vardera makes "sida" ihop, och efter det delar man giftorättsgodset i två. Det som då hamnar på din del (dvs din del av giftorättsgodset plus eventuell enskild egendom du har) är alltså det som är din kvarlåtenskap som ska ärvas av dina barn. Ditt särkullbarn har då rätt till hälften av din kvarlåtenskap (arvslotten) direkt efter att du avlider, om du inte begränsat det till laglotten genom testamente.

Sammanfattningsvis innebär det att skulder (på i detta fall bostadsrätten) kommer att dras av innan man kan räkna ut hur mycket arvslotterna för dina barn blir. Samma summa som särkullbarnet får ut direkt, har ditt senare barn rätt att få i efterarv när din make/maka avlider, plus då din make/makas egendom.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare