Särkullbarn laglott

Har mina barn rätt till sin laglott eftersom de är särkullbarn när min make dör.

Han har inga egna bar i livet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller arv och testamente är Ärvdabalken tillämplig som hittar den HÄR. Som jag uppfattar din fråga har din make inga egna barn som ärver honom. Dina barn har inte rätt till någon laglott från din make eftersom de inte är hans barn. Dina barn ärver dig och kan ärva din makes egendom om din make testamenterar egendom till förmån för dem.

Om din make inte testamenterar någon egendom till dina barn ärver dina barn endast dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Ha en trevlig dag.

Joakim WahlgrenRådgivare