Särkullbarn har den primära arvsrätten men kan avstå arv till förmån för dig

Jag är gift sen 5 år tillbaka. Han har 2 barn och jag har 3 barn. Han äger en bostadsrätt och vi äger en bostadsrätt ihop. Den gemensamma bostaden har vi renoverat, köpt inredning och dyrare kapitalvaror. Hans lägenhet har han innan vårt äktenskap renoverat och fixat. Vad händer om han dör? Förstår att hans barn ärver eftersom de är särkullsbarn. Men ärver jag inget alls? Finns det ingen arvslott till mig efter honom eftersom vi är gifta? Vi har inte skrivit testamente eller äktenskapsord. Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med att ni inte har något äktenskapsförord och det inte verkar som att ett testamente säger något annat, är all egendom ni äger giftorättsgods som ska delas vid en bodelning. Ifall din make dör ska en bodelning göras där hälften av all er totala egendom ska tillfalla dig. För enkelhetens skull kan vi tänka att han äger 100 kr vid sin död och att du äger 200 kr. Det innebär att 150 kr tillfaller dig och 150 kr tillfaller din makes dödsbo.

I och med ert äktenskap har du som efterlevande make i regel rätt att ärva all din avlidne makes egendom (de 150 kr som finns i dödsboet) vid hans död med så kallad fri förfoganderätt. Detta innebär att du ärver hans egendom med förbehållet att du inte får testamentera bort egendomen. Detta gäller eftersom egendomen du ärver sedan, vid din död, ska gå i efterarv till din makes arvingar.

Eftersom din make har barn som inte är dina har de dock rätt att få ut sitt arv efter sin far direkt vid hans död. Det göra att du i nuläget inte har någon absolut rätt att ärva något efter din make. Det enda som kan göra att du får ärva hans lägenhet är därför att han testamenterar den till dig eller att din makes barn avstår från sitt arv vid hans död, och istället låter dig ärva med fri förfoganderätt. På så sätt får de istället ut sitt arv efter sin far vid din död, och du kan då ta del av lägenheten under resten av ditt liv.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare