FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/10/2017

Sanktioner vid upprepad olovlig körning

Hej om man kör bil utan körkort under flera gånger vad kan man kan man få för straff för detta??? O vad ska man vända sig till när man vet att någon gör detta???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Den som kör utan kör kort gör sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Straffet för detta är normalt vis böter men om personen begått brottet många gånger eller på ett särskilt hänsynslöst sätt kan straffet bli fängelse i upp till 6 månader.

Om du vet att någon begår ett sådant brott ska du anmäla det till Polisen. Detta kan du göra genom att ringa 114 14 eller personligen på en polisstation. De kommer då att starta en utredning som kan leda till åtal om de bedömer att det finns tillräckliga grunder, t.ex. stark bevisning. Om åtalet blir fällande döms ovanstående straff ut.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen med dina juridiska frågor!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare