Sanktioner vid otillåten andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Vad händer om man hyr ut sin bostadsrätt utan styrelsens godkännande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i bostadsrättslagen (BRL).

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Huvudregeln är att det krävs samtycke från bostadsrättsföreningens styrelse för att hyra ut en bostadsrätt till någon annan som ska nyttja denna självständigt (7 kap. 10 § 1 st. BRL). Om bostadsrättsföreningens styrelse vägrar att ge samtycke till andrahandsuthyrningen, finns en undantagsregel som gör det möjligt att ansöka om att istället få tillstånd från hyresnämnden. Tillstånd kommer att lämnas om det visar sig att bostadsrättsföreningen inte haft någon befogad anledning till att inte ge sitt samtycke och om du som bostadsrättshavare kan motivera varför du har skäl att göra andrahandsuthyrningen (7 kap. 11 § 1 st. BRL).

Otillåten andrahandsuthyrning

Om du hyr ut din bostadsrätt i andrahand trots att du inte har fått varken samtycke från styrelsen eller tillstånd från hyresnämnden, gör du dig skyldig till otillåten andrahandsuthyrning. Om bostadsrättföreningen skulle få vetskap om detta, kan konsekvensen bli att din nyttjanderätt anses förverkad enligt 7 kap. 18 § 2 p. BRL. I sådant fall får du först en varning och sedan kan du riskera att bli uppsagd av styrelsen (7 kap. 20 § BRL). Din bostadsrätt kan i så fall bli föremål för tvångsförsäljning (7 kap. 30 § BRL).

Sammanfattning

Otillåten andrahandsuthyrning av en bostadsrätt kan alltså medföra flera negativa konsekvenser. I värsta fall kan det leda till att din bostadsrätt blir föremål för tvångsförsäljning. Jag rekommenderar därför att du söker tillstånd hos hyresnämnden om styrelsen vägrat att ge sitt samtycke. Du hittar blankett och information om hur du gör en sådan ansökan här.

Lycka till! Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare