Samtycke vid försäljning av sambors gemensamma bostad.

Hej hej!

Jag och sambon ska separera,nu undrar jag om han kan sälja huset utan min tillåtelse. Han äger 55% och jag 45%.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Mot bakgrund av att du skriver att du äger 45% och han 55% av fastigheten utgår jag från att ni köpt fastigheten för gemensam användning. Enligt 3 § sambolagen är därför fastigheten samboegendom. Enligt 23 § p.1 sambolagen får inte en sambo, utan den andre sambons samtycke, sälja en fastighet som utgör samboegendom. Om din sambo ändå skulle sälja fastigheten har du enligt 25 § möjligheten att väcka talan vid domstol. Domstolen kan då förklara försäljningen ogiltig. Du måste väcka talan hos domstol inom tre månader från den tidpunkt du fick kännedom om att din sambo sålt fastigheten.

Hoppas att detta besvarade din fråga! Om du har ytterligare frågor är du välkommen att skiva i kommentarsfältet nedan.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare