Samtycke enligt lagen om namn och bild i reklam

Hej!

Som lokalägare får man ta in en fotograf vid slutna event (gästlista) i samtycke med arrangör, för att sedan anväda det marerialet i sin marknadsföring? Eller strider det mot lagen om namn och bild i reklam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt mig räcker det inte med samtycke från arrangören här. Om du som näringsidkare utnyttjar en annan persons namn eller bild i din marknadsföring måste du se till att ha dennes samtycke (1 § lag om namn och bild i reklam).

Det är två viktiga begrepp som avgör om du omfattas av paragrafen ovan. Begreppen är "näringsidkare" och "marknadsföring". För att reda ut vad dessa begrepp omfattar får man se till definitionerna i (3 § marknadsföringslagen). Begreppet näringsidkare har ett stort omfång och täcker i princip alla, såväl fysiska som juridiska personer, som yrkesmässigt driver verksamhet av ekonomisk art. Det krävs ofta inte ens att verksamheten bedrivs i vinstsyfte. Begreppet marknadsföring har också ett stort omfång och omfattar egentligen allt som har att göra med försäljning av varor, tjänster osv.

Omfattas du av lagen om namn och bild i reklam räcker det således inte med samtycke från arrangören. Ska du använda materialet (fotografierna) i marknadsföring måste du se till att hämta in samtycke från samtliga av de personer som kommer synas i bilderna. Ditt "samtyckesinhämtande" är dock begränsat till de personer som verkligen går att identifiera i bilderna. Får du exempelvis endast med en persons ben, arm eller dylikt kommer du inte behöva inhämta deras samtycke, då det oftast krävs att ansiktet är synligt för att en person ska anses tillräckligt identifierad enligt lagen.

Det är mycket ovanligt att ett brott mot denna lag anmäls till åtal enligt (2 § lag om namn och bild i reklam). Desto vanligare är det däremot att en person som känner sig utnyttjad kräver skadestånd (3 § lag om namn och bild i reklam). För att undvika ett skadeståndsanspråk gör man således bäst i att alltid inhämta samtycke från de personer som går att identifiera i ens marknadsföring.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare