FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/07/2018

Samtycka till misshandel

Hej.

Jag har en fråga angående misshandel.

Det är så att jag sett en väldigt provocerande bild på en kvinna som blir penitrerad av en mans könsorgan i munnnen. Men det som bilden visar som är grunden till min fråga är. Kvinnan i bilden är blåslagen och har stora blåmärken i ansiktet. Kring ögon, näsa och mun. Frågan handlar om extrem bdsm vad jag förstår och påstås vara under samtycke. Vart går gränsen för vad som är ok för samtycke. Hur grovt får det se ut och vad är ok att visa?

Lawline svarar

Hej!

Vart gränsen går och vad varje person borde få samtycka till är definitivt omdiskuterat.

Ett samtycke fungerar som utgångspunkt ansvarsbefriade (24 kap. 7 § brottsbalk). Det har i praxis dock utvecklats till att endast gälla misshandel av ringa art. Misshandeln är ringa om personen inte behöver uppsöka sjukhus (exempelvis ett slag med öppen hand anses ringa medans ett slag med knuten näve anses som misshandel av normalgrad).

Sammanfattningsvis innebär det att misshandeln om kvinnan är blåslagen med stora blåmärken i ansiktet inte kan anses ringa. Med det följer att kvinnan inte kan samtycka till misshandeln som då är brottslig (3 kap. 5 § brottsbalk).

Slutligen kan då sägas att gränsen för vad som är okej vid samtycke går där ringa misshandel övergår till misshandel av normalgrad.

Att sprida bilden på kvinnan som utsatts för våld utgör olaga integritetsintrång (4 kap. 6c § brottsbalk). Det är alltså inte okej att visa bilden.

Tack för att du vänder dig till Lawline och hoppas du fick svar på din fråga!

Sara HillRådgivare