FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/10/2016

Samfällighetsförening får inte ta ut straffavgift för de som inte deltar i städning

Har en samfällighetsförening rätt att ta ut straffavgifter för dem som inte deltar i städningen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

En samfällighetsförening får inte ta ut straffavgift för de som inte deltar i städning. Det föreningen får göra är dock att anlita någon som utför städningen alternativt att föreningen avlönar de medlemmar som dyker upp på städdagen och utför städningen varefter föreningen, om föreningen behöver mer pengar för att täcka kostnaden för städningen, kan höja avgiften för samtliga föreningens medlemmar, se 40 § Samfällighetslagen.

En bra artikel rörande denna fråga hittar du på Villaägarnas hemsida.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare