FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/06/2013

Sambos underhållsskyldighet mot styvbarn

Min son är sambo -förlovad. De har ett gemensamt barn, en dotter på 7 mån. Hans sambo har en son på 5 år i ett tidigare förhållande. Sonen bor hos pappan utanför Borås, de har delad vårdnad. Han har alla bidrag. Mamman har ingen bil hon bor i Värmland, det är 70mil dit t/r. Pappan har inget körkort, mamman ingen bil. Jag har lånat ut min bil, för att pojken ska kunna träffa sin mamma tis-må en gång i månaden .Pappan betalar 800 kr för bensin likaså mamman. Pojken ska vara hos mamman i en mån nu i sommar. Nu tjatar mamman på min son att han är skyldig att betala alla kostnader för hennes son så att han kommer hit, så som hyrbil eller tågbilj mat o kläder. Detta verkar inte klokt. Har verkligen min son skyldigheter till detta, det är ju inte hans barn. Står det i någon lag t.ex föräldrabalken om detta? Vore bra att veta innan min son blir tokig!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller underhållsskyldighet mot styvbarn återfinns regleringen i 7 kap. 5 § föräldrabalken (FB). Enligt denna regel är dock endast den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet underhållsskyldig mot barnet om den är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Eftersom styvbarnet bor hos sin pappa (och inte hos sin mamma och din son) så uppfylls inte rekvisitet ”varaktigt” och någon underhållsskyldighet enligt denna regel bör därför inte föreligga.

Eftersom din son endast är sambo finns inte heller någon sådan underhållsskyldighet mellan samborna som finns mellan makar enligt 6 kap. äktenskapsbalken (ÄktB). Sambolagen (SamboL) reglerar endast gemensam bostad och gemensamt bohag. Detta innebär att parter i ett samboförhållande i princip är fria att fördela sin ekonomi så som de själva vill.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381

ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230

SamboL hittar du https://lagen.nu/2003:376

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare