Sambos rätt till värde av lån

Min sambo bråkar som en dåre över insatsen vi lånade av farsan när vi köpte huset. Vi ska separera nu och sälja huset.

Hon påstår att det va en gåva som ska delas på oss bägge.

Jag har ett skuldebrev mellan mig å farsan. Alla pengar betaldes direkt från hans konto till banken. Finns det någon risk att förlora hälften av pengarna.

Planen va att värdera upp huset efter renovering och betala tillbaka skulden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du har rätt till skulden eller om detta bör ses som en gåva vid separation från sambo. Jag kommer att utgå från sambolagen i mitt besvarande av frågan.

Vem är sambo - Med ett sambopar menas två personer som bor stadigvarande tillsammans i ett par i ett gemensamt hushåll, 1 § Sambolagen. Ett samboförhållande upphör genom giftermål, att samborna flyttar isär eller en sambo dör, 2 § Sambolagen. 8 § Sambolagen säger att dagen man beräknar boet utgår från den dagen samboförhållandet upphörde.

Vad utgår man ifrån - Utgångspunkten i 3 § Sambolagen är att samboegendom är bostaden som införskaffats för gemensamt bruk och bohag (möbler etc.) Detta innebär att pengar inte kommer ingå i en bodelning. Huvudprincipen är att man delar bohag och bostad 50/50, av det som man delar på, 14 § Sambolagen. Bohag, möbler, utrustning, inredning m.m enligt 6 § ska ingå och bostad enligt 5 § sambolag ska ingå, vilket är hyresrätt, bostadsrätt eller hus exempelvis som de båda stadigvarande bor i.

Skuld - Rätt att undra värde motsvarande ens skulder från bohag och bostad får ske enligt 13 § Sambolagen.

Vad innebär detta för dig - Om du har ett skuldebrev motsvarande lånesumman så har du rätt att undandra denna summa från bodelningen, om lånet endast berör dig. Om lånet är till er båda har ni rätt att dra av 50% vardera av lånet från bodelningen. Det verkar som att lånet endast var riktad gentemot dig, vilket innebär att värdet av lånet ska du få behålla själv genom att du får undanta värde motsvarande lånet från bodelningen. (Detta innebär att du får behålla egendom som du äger som motsvarar lånets värde. Denna egendom ska därför inte ingå i bodelningen).

Slutsatsen bör därför vara att skuldebrevet visar på att det är en gåva, du har rätt att behålla egendom som motsvarar värdet av lånet som inte ska ingå i bodelning. Din sambo har inte rätt till lånets värde.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare