Sambos rätt till gemensamt bostad och bohag

Hej

Jag har en fråga ang samboskap. Jag flyttade in till min sambo för 1.5 år sedan, men flyttade min adress dit för ett halvår sedan. Det har nu tagit slut och jag bor temporärt hos en kompis. Har jag rätt till någonting i denna situationen eller jag kan helt enkelt bara bli utslängd och att han tar nycklarna som han gjort, fast jag också har alla mina saker där. Hur fungerar det? Hjälp!

(jag lämnar adressen hos min vän där jag temporärt bor nu).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och din pojkvän stadigvarande bott med varandra och hade ett gemensamt hushåll, dvs bor under äktenskapsliknande förhållanden är ni sambos enligt 1 § sambolagen. Detta medför att precis som när ett äktenskap tar slut ska en bodelning ske när samboförhållandet upphör om en av er begär det, se 2 § och 8 § sambolagen.

Vad som ingår i bodelningen när ett samboförhållande upphör skiljer sig dock från vad som ingår när ett äktenskap upphör. Vad som enligt sambolagen ska vara med i bodelningen är sambornas gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning, enligt 3 § sambolagen.

Vad som avses med gemensamt bohag är lösöre avsett för det gemensamma hemmet t ex. hushållsmaskiner och möbler, se 6 § sambolagen.

Vad som avses med gemensam bostad är en bostad som är avsedd för sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Detta innebär att avsikten när bostaden inköptes ska vara att ni skulle ha det som ert gemensamma hem, har din sambo inköpt bostaden innan ni hade som avsikt att bli sambos är det som huvudregel inte ert gemensamma hem i samlagens mening och ska ej delas lika.

Om bostaden är samboegendom kan den ena sambon ha rätt att överta bostaden om den är i särskilt behov av bostaden enligt 16 § andra stycket sambolagen . Det kallas behovsprincipen och är främst till för att den som har vårdnaden om gemensamma barn eller pga. av ålder, handikapp eller hälsa i övrigt behöver bostaden.

Har du inköpt egendom som finns hos din sambo som inte inköptes för er gemensamma användning är det självklart fortfarande din egendom. Allt annat bohag som är inköpt av din före detta sambo eller dig för er gemensamma användning ska dock delas lika mellan er.

Hoppas detta var till hjälp,

Lawline RådgivareRådgivare