Sambos rätt att hämta tillhörigheter

Hej! Min sambos bror har separera, de har varit tillsammans i ca 4 år, han har alltid bott hos henne men aldrig stått skriven hos henne, de har även en 2,5årig dotter. Separationen har orsakat osämja emellan dem. Ex flickvännen låter honom inte ta hans kläder, möbler och husgeråd, hon hävdar att hon har rätten till allt eftersom de inte står skrivna tillsammans. Min fråga är har hon rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambolagen ska tillämpas på personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Det krävs inte att samborna är folkbokförda på samma adress, utan man gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Särskilt viktiga faktorer som man tar hänsyn till är hur länge personerna har bott tillsammans samt om de har några barn tillsammans.

Eftersom din sambos bror har bott hos sin flickvän i fyra år och eftersom de har ett gemensamt barn borde det stå ganska klart att de har varit sambos i lagens mening.

Därmed ska en bodelning göras om din brors sambo begär det. I bodelningen ingår bostad och bohag (möbler etc.) som har köpts för gemensamt bruk. Han har dessutom naturligtvis rätt att hämta sina personliga tillhörigheter.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare