Sambos barns möjlighet till fastighet

Hej, jag köpte min fastighet innan jag blev sambo, men nu är det vårt gemensamma boende. Han har två barn och jag har tre, vi har inga gemensamma. Hans ena son är tung missbrukare och vi vill hindra att han ska kunna ställa till något. Så hur blir det om vi inte gör något avtal? vilket avtal vill vi göra? Vi vill ju framförallt att båda ska känna sig trygga i att de inte mister hemmet ifall en går bort, men även minimera vad den missbrukande kan få ut - om han inte blivit ren förstås.

Lawline svarar

Tillämplig lag

Jag kommer använda mig av sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB).

Fastigheten

Om du köpt din fastighet innan du var i ett förhållande med din sambo och utan att den var tänkt för gemensam användning så ingår inte den i samboegendomen (3§ SamboL). Samboegendom är alltså de saker ni köpt med gemensam användning som avsikt, om ni inte skrivit något annat i ett samboavtal (3§ SamboL). Det innebär att fastigheten inte kommer att delas med din sambo om någon av er avlider eller om ni separerar. Det är din fastighet som dina barn kommer att ärva (2 kap 1§ ÄB).

Din sambos arv efter dig

Sambor har ingen arvsrätt. Det innebär att det enda din sambo kan få om du avlider är halva samboegendomen (18§ SamboL). Så länge inte fastigheten är samboegendom får alltså inte din sambo ärva den om du avlider. Jag uppfattar att du vill att din sambo ska ärva fastigheten om du avlider, vilket innebär att du behöver skriva ett testamente eller göra fastigheten gemensam genom ett samboavtal.

Din sambos sons arv

Alla bröstarvingar (barn) har en så kallad laglottsrätt. Det innebär att de har rätt till att dela lika på halva kvarlåtenskapen (det man lämnar efter sig när man dör). Man kan alltså inte ta bort sitt barns arv helt. Man kan testamentera bort ett barn ur arvet men de kan fortfarande kräva en del av det genom sin laglott. I din sambos sons fall har han rätt till 25% efter din sambo eftersom han skall dela lika med sitt syskon på halva kvarlåtenskapen. (7 kap. 1§ ÄB)

Vad du och din sambo kan göra nu?

Ni bör fundera över hur ni vill lägga upp er egendom och arven efter er. Jag rekommenderar att ni kontaktar en jurist för att reda ut dessa frågor ytterligare och eventuellt upprätta samboavtal och testamente. Vid intresse är du varmt välkommen att boka tid med våra jurister (länk) eller ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Nora ErikssonRådgivare