Sambors möjlighet att ärva framför gemensamma barn

Hej, jag och min sambo har två gemensamma barn och Inga andra barn finns. Vi vill nu skriva ett testament för att skydda varandra vid bortgång, våra barn är vuxna. Om vi skriver att den som överlever den andra skall med fri förfoganderätt få hela den avlidnes kvarlåtenskap så innebär det väl att våra barn får vänta med sin del? Om de inte väljer att gå till rätten och kräva ut detta omgående?
Min man har sedan tidigare ett eget fritidshus om är enskild egendom, vad hander med detta? Går det direkt till våra gemensamma barn eller till mig som sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör dig om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig och alla paragrafer som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Som jag förstått det utifrån din fråga är du medveten om att era gemensamma barn alltid har rätt att få ut sin så kallade laglott då ni inte är gifta, detta framgår av 7 kap. 1 § ÄB och laglotten utgör hälften av bröstarvingens (barnets) arvslott. Jag kan visa detta med ett exempel för att förtydliga hur det förhåller sig:

Exempel: A avlider och efterlämnar två bröstarvingar, B och C. Behållningen efter A är 100 000 kr. Om inget testamente finns ska B och C dela på detta, dvs. 50 000 kr till vardera av dem, vilket är deras arvslott.

A har dock skrivit ett testamente som lämnar all kvarlåtenskap till annan. Om B och C påkallar jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB kan de dock få ut sina laglotter. Laglotterna är hälften av arvslotten, det vill säga 50/2=25. De kan därför erhålla 25 000 kr var.

Vad som går till dig som sambo beror alltså på testamentet. Din sambo kan givetvis testamentera fritidshuset till dig, såväl som all annan egendom, men det ni behöver vara medvetna om är som ovan visat att barnen alltid kan kräva att få ut sin laglott. För detta kommer barnen att inom 6 månader behöva påkalla jämkning i enlighet med 7 kap. 3 § ÄB och det finns då alltså en risk att hälften av din eller din sambos kvarlåtenskap går till barnen.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare