Sambors gemensamma bostad

Hej!

Behöver svar utav er lite akut.

jag och min sambo bor nu tillsammans i en lägenhet. Inom kort ska vi flytta till ett hus. En villa som min sambo kommer att stå som ensam ägare utav. Då jag inte har ekonomi att äga eller låna pengar för den delen. Nu till min fråga : Vad händer om vi mot förmodan separerar? Omfattas vi av sambolagen? Jag är bara rädd att gå helt lottlös ur en sådan situation. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

Sambolagen, se (https://lagen.nu/2003:376), är tillämplig då två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Så som du beskriver er situation så drar jag slutsatsen att ni kommer att omfattas av lagen.

Om ett samboförhållande upphör är det samboegendomen som, på begäran av någon av samborna, ska delas lika mellan dem. Det som räknas som samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3§ Sambolagen. Huruvida bostaden kommer att räknas som samboegendom eller inte beror alltså på om syftet med att köpa bostaden var att ni skulle bo där gemensamt.
Det faktum att bara en av er står som ägare spelar alltså ingen roll.

Som jag uppfattar situationen så köpte ni bostaden för att bo där tillsammans vilket i sådant fall gör bostaden till er gemensamma samboegendom. Det innebär att bostaden ska delas lika vid en eventuell kommande bodelning, oavsett om någon av er betalat mer eller äger större andel av den. Detta betyder också att för det fall att bostaden inte införskaffades för att ni skulle bo där tillsammans så kommer den alltså inte att räknas som samboegendom och inte ingå i en eventuell bodelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare