Sambors bohag

Hej. Jag flyttade hem till min pojkvän och tog med mig några möbler (säng,byrå osv.). Då sålde han sin gamla säng osv för att få plats med mina grejer som vi skulle ha tillsammans. Nu när jag vill flytta ut så vägrar han ge tillbaka min säng o säger att det är hans säng nu. Vi hade inget avtal eller så och det finns inte dokumenterat någonstans. Det var bara han som var folkbokförd på lägenheten och jag stod inte med på kontraktet. Men jag har kvitto kvar på vissa av sakerna. Kan han behålla mina saker och säga att jag gav honom dem?

Lawline svarar

Hej!

Regler om sambors gemensamma bohag finns i Sambolag (2003:376) (sambolagen).

Sambornas gemensamma bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen.

Gemensamt bohag är bl.a. möbler (t.ex. en säng), hushållsmaskiner och andra föremål som är avsett för det gemensamma hemmet, 6 § sambolagen.

Är egendomen inte förvärvad för gemensamt bruk är det den sambo som köpte bohaget som har rätt till det.

Kvitton som kan styrka att du köpte sakerna innan du haft avsikt att flytta ihop med din pojkvän är ett bra bevismedel för att bohaget är ditt.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare