Sambor, särkullbarn och efterarv

Hej

Har en far som har bott sambo med en kvinna som nu tyvärr har gått bort.

efter hennes bortgång har min far fått betala en viss avgift till hennes barn för att "köpa" ut dem från deras radhus men nu hävdar hennes barn att de även skall ärva min far när han går bort, en siffra som figurerar är 22% av hans pengar. kan detta stämma?

Med vänlig hälsning

Magnus

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst bör konstateras att sambor inte har någon legal arvsrätt efter varandra. För att efterlevande sambo ska kunna ärva den avlidne krävs alltså ett testamentsförordnande om detta. Reglerna är däremot annorlunda om paret i fråga är gifta.

Närmsta arvingar är barn enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Barn till avliden sambo har dock ingen arvsrätt efter en efterlevande sambo utan att detta anges i testamente.

Så länge din far har köpt ut hans avlidne sambos barn fullt ut så ser jag inte varför de skulle ha ett anspråk på någon mer egendom från din honom. Det finns situationer där så kallat efterarv (se 3 kap. 2-4 §§ ÄB) aktualiseras men jag kan inte se varför de skulle vara tillämpbara i det fall Du beskriver eftersom dessa regler endast gäller arvsreglerna kring par som har ingått äktenskap, vilket din far och sambo inte har gjort. De har i varje fall ingen legal arvsrätt när han väl går bort.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare