Sambor kan endast ärva om testamente finns

Hej,

efter min mors bortgång och husförsäljning (ensam ägare av huset) blev det pengar över av de pengar som satts åtsidan för att betala skatten. Min mammas sambo fick den summa pengar som han enligt Bodelning och arvskifte hade rätt till. Hur gör jag med de pengar som blev över efter skatten? Är de mina eller ska de delas mellan mig och sambon? Det har nu gått 3 år och pengarna är kvar hos banken.

Mvh

Alexandra

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du är det enda barnet efter din mor när jag besvarar din fråga.

Det är den avlidnes bröstarvingar som i första hand ärver kvarlåtenskapen, det vill säga den bortgångnes barn (2 kap 1 § Ärvdabalken). Sambor har endast arvsrätt efter varandra om det finns utryckt i ett testamente. Sambor finns alltså inte med i den legala arvsordningen utan kan endast ta del av kvarlåtenskapen detta sätt. Vad jag förstår av din fråga verkar det inte finnas något testamente som klargör vad som ska hända med återstående kvarlåtenskap. Detta innebär att det ska tillföras dig, i egenskap av bröstarvinge.

Hade det funnits ett testamente där det framgick att all kvarlåtenskap skulle tillfalla din mors sambo så hade du kunnat påkalla jämkning av testamentet för att få ut din laglott, det vill säga hälften av arvslotten (7 kap 3 § Ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig häsning,

Jennifer VestinRådgivare