Sambor - bodelning samt ev. dolt samägande

Hej, står inför en separation (ej gifta) och bodelning där jag la in 190 000 kr extra i ett hus som vi äger 50% var, Dessvärre skrev vi inga papper på det och när jag förde det på tal så var det precis så han sa. Fanns ingen tanke om att jag skulle få tillbaka dessa pengar. Till saken hör att jag står som ägare på "hans" bil och även lån och försäkring. Nu vill han snabbt som ögat att jag gör ägarbyte med allt vad det innebär. Måste jag det? Kan jag i princip sälja bilen utan hans tillåtelse? Tänkte att om han vill ha det på det viset så kan ju jag också krångla.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att ni var sambor, jag kommer alltså utgå från detta när jag besvarar din fråga.

När ett samboförhållande upphör bör en bodelningen ske där den gemensamma bostaden och bohaget ska ingå (3 & 8 §§ sambolagen). I och med att ni inte har upprättat något skuldebrev på de 190 000 kronor som du har betalat blir det svårt att bevisa att det skulle varit ett lån. Värdet av bostaden kommer såldes ingå i bodelningen och fördelas lika mellan er.

Gällande bilen så utgör den inte samboegendom, vilket innebär att den inte ska ingå i en bodelning. Det är istället ägandeförhållandena som avgör vem egendomen tillhör. I ditt fall är det inga konstigheter kring vem som står som ägare dock finns det en möjlighet att det kan ha uppstått en dold samäganderätt. Detta innebär att trots att din före detta sambo inte står som ägare på papper kan anses vara delägare. För att det ska bli aktuellt krävs:

Att egendomen har köpts för gemensamt bruk Att den som inte står som ägare har möjliggjort eller underlättat köpet genom ett ekonomiskt tillskott Att den sambo som står som ägare insett att syftet med det ekonomiska tillskottet var ett samägande av egendomen

Är dessa tre kriterier uppfyllda föreligger dold samäganderätt vilket innebär att din ex sambo har rätt till hälften av värdet på bilen. Är kriterierna inte uppfyllda är det du som har rättigheterna till bilen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare