Sambon vägrar flytta, vad kan jag göra?

Hej!

Min pappa lever med en kvinna (förlovade) sedan ca 10 år tillbaka i sin bostadsrätt han införskaffade 10 år innan dom träffades o han fortfarande var gift med min mor.

Sen flera år tillbaka sover han på soffan (sambon i sovrummet)

Han har nu i slutet av januari 2015 verkligen försökt att förklara för henne att det är över, förlovningsringen har han tagit av sej, han har börjat träffa en annan dam nu i Februari & sagt till exet att nu måste du fatta att det är över, du får flytta härifrån senast i Maj månad! Men hon låtsas som ingenting & verkar strunta i att läget är som det är.... Grejen är den att hon har skuldsanering just nu och har inte heller stått i bostadskö! Försöker peppa min far i detta då han inte har nått att göra med hennes skulder o inte låter henne bo kvar för att vara snäll. Själv vill han inte vara hemma i lägenheten när hon är hemma. Han mår fruktansvärt dåligt i denna situation.

Vad gäller? Hon har en dotter o en son, varav dottern till och med har en lägenhet i sin villa där hon kan bo, så han slänger ju inte ut henne på gatan direkt. Kan kronofogden hjälpa till att " få ut henne? Är tre månaders för lite?

Tacksam för svar :)

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Samboförhållanden regleras i Sambolagen, och ett samboförhållande upphör när någon av sambona dör, gifter sig eller flyttar ut från den gemensamma bostaden (2 §). Så rent juridiskt är din pappa och kvinnan fortfarande sambos. Eftersom kvinnan vägrar flytta ut, så kan din pappa ansöka om bodelning enligt 8 § i sambolagen. Ansökan görs till tingsrätten där din pappa bor. Samtidigt kan han även begära att rätten ska avgöra vem som har bäst rätt till bostaden. Då bostaden var din pappas innan han träffade sin sambo, så är den inte samboegendom enligt lagen. Däremot kan i vissa fall en sambo rätt även till en bostad som inte är samboegendom, men då krävs att personen ansöker om det, behöver bostaden bäst och det anses skäligt (22 §). Om din pappas sambo skulle anses ha bäst rätt till bostaden får hon ersätta honom ekonomiskt för värdet (köpa ut honom) för bostadsrätten.

Man kan begära att tingsrätten fattar ett interimistiskt beslut, vilket innebär att de fattar beslut om vem som får bo kvar fram tills att tvisten är avgjord och bodelningen klar. Anses din pappa vara den som har bäst rätt att bo kvar så måste hans sambo flytta omedelbart (29 §). Skulle hon inte göra det kan din pappa få hjälp av Kronofogdemyndigheten för att avhysa henne.

Så det första din pappa bör göra om han inte redan gjort det är att ansöka om bodelning (eftersom hans sambo inte verkar gå med på att de tillsammans bodelar), samt att rätten beslutar vem som har bäst rätt till lägenheten.

Hoppas att du fick svar på dina frågor, och att du och din pappa snart får en lösning på situationen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare