Sambolagens tillämplighet

Hej! Jag och min nuvarande sambo har varit sambo i 7 år och vi bor nu i ett hus som min sambo har köpt till oss för gemensamt boende för 3 år sedan. Under denna tid har jag inte betalat räkningar eller amorteringar för huset utan det är han som står som ägare för huset och tagit hand om allting som har med huset att göra. (Jag har tagit hand om annat i ekonomin, såsom företaget, matinköp, barnen, m.m.)

Nu till min fråga: Gäller fortfarande sambolagen för mig nu om vi väljer att dela på oss, även om jag inte har betalat något för huset under denna tid? (Huset är nu värderat till ca 4 milj. Min sambo köpte det för 3 milj. för 3 år sedan.)

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Tea!

Ja, i 1 § sambolagen definieras vad som avses med sambor, och jag tolkar det som att det inte är något problem med det. Vidare i 3 § anges vad som avses med samboegendom: det är er gemensamma bostad och bohag om denna egendom har förvärvats för gemensam användning. Alltså tolkar jag det som att ert hus är samboegendom. Om ni nu går isär ska en bodelning göras enligt 8 § och i den bodelningen ska samboegendomen (huset och bohaget) ingå. Svaret på din fråga är alltså ja, sambolagen gäller för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mattias VilhelmssonRådgivare