Sambolagen och testamente

Gäller sambolagen även om det finns ett upprättat testamente som säger något annat än 50/50 av bostad och bohag vid tex dödsfall? Står sambolagen över ett senare upprättat testamente eller tvärtom? I aktuellt fall har ena parten upprättat ett testamente som delar bostadens värde i 3/3. Två barn och sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller enligt sambolagen?

Enligt 2 § sambolagen (2003:376), härefter förkortad SamboL, kan ett samboförhållande upplösas på några olika sätt, varav de tre huvudsakliga är genom att samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär eller om någon av samborna avlider.

När ett samboförhållande upplöses ska enligt 8 § SamboL samboegendomen, det vill säga bostad och bohag, fördelas mellan samborna om någon av dem begär det. Som huvudregel ska värdet enligt 14 § SamboL delas lika mellan dem. Begäran om bodelning ska enligt 8 § 2 st. SamboL framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde, eller, om förhållandet upplöses på grund av att en av samborna avlider, senast vid bouppteckningen.

Vad gäller för den efterlevande?

Om ett samboförhållande upphör på grund av den ena sambons bortgång, gäller enligt 18 § SamboL att endast den efterlevande sambon får begära att bodelning ska ske. Enligt 18 § 2 st. SamboL finns också ett visst skydd för den efterlevande sambon, genom att sambon alltid har rätt att – i den mån egendomen räcker till – få ut ett värde två gånger det vid tiden för dödsfallet gällande prisbasbeloppet.

Samboavtal

Om man är överens om att man vill ha en annan fördelning om samboförhållandet skulle upplösas, kan man enligt 9 § SamboL avtala om det i ett så kallat samboavtal. I så fall går det avtalet “före” sambolagen, vilken är dispositiv. Det är alltså möjligt att avtala om en annan fördelning eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen.

Sambolagen och testamente

Sambolagens bodelningsregler gäller alltså inte automatiskt, utan det krävs att någon begär en bodelning för att en sådan ska ske. Det är alltså fullt möjligt att ett samboförhållande upplöses utan att bodelning enligt sambolagen sker, helt enkelt för att ingen begär det.

Ett testamente ska däremot följas förutsatt att det är giltigt. Det framgår bland annat av 11 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637), härefter ÄB, som stadgar att “åt testamente skall givas den tolkning som må antagas överensstämma med testators vilja.” Testators vilja, i den mån den går att utläsa, ska alltså följas.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så bör ett testamente gå före sambolagens bodelningsregler, eftersom den efterlevande sambon alltid kan avstå från att begära bodelning enligt sambolagen, medan ett testamente ska följas så länge man kan utläsa vad som menas.

Vill man särskilt försäkra sig om att bodelning enligt sambolagen inte sker, kan man dock alltid skriva ett samboavtal enligt 9 § SamboL där man t.ex förklarar att bostadens värde ska delas på ett annat sätt än hälftendelning. Ett sådant avtal innebär uttryckligen att man avstår från att tillämpa sambolagens bodelningsregler.

Jag hoppas det gav svar på din fråga. Du är alltid välkommen att vända dig till Lawline igen om du har några fler funderingar!

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare