Samboförhållande - Rätt att bo kvar i hyresrätt

Hej! Jag har en fråga angående rätt att bo kvar i min gamla lägenhet (hyrerätt). Jag och min före detta sambo flyttade in tillsammans året 2007. Det var han som hade stått i kö men vi flyttade in tillsammans och vi delade på kontaktinsats. I februari 2013 bestämde vi oss för att ta en paus och jag flyttade tillfälligt till Italien. Vi var dock inte skilda eftersom vi besökte varandra. I maj 2013 bestämde vi oss för att göra slut och sedan dess har jag flyttat tillfälligt till en kompis. Jag försöker just nu köpa en lägenhet för att flytta ut helt, men det tar lite tid. Min sambo vill att jag ska skriva ut mig men jag anser att det inte är självklart att han ska få bo kvar i lägenheten. Har jag rätt, om jag skulle vilja det, att bo kvar i min gamla lägenhet tills jag har hittat en ny? Tack, Pamela

Lawline svarar

Hej!

Din fråga berör samboförhållanden och det regleras i sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376 .

Enligt din fråga tyder allt på att ni förvärvade hyresrätten för gemensamt bruk vilket innebär att den klassificeras som samboegendom enligt 3, 5 §§ SamboL. När ett samboförhållande upphör ska, om någon av samborna begär det senast ett år från att samboförhållandet upphörde, bodelning ske vilket innebär att samboegendomen ska fördelas lika mellan er enligt 8 § SamboL. Din fråga berör endast frågeställningen kring bostaden och dina möjligheter till ett övertagande.

Den sambo som bäst behöver bostaden har också en rättighet att överta den enligt 16 § SamboL. I denna bedömning tillämpas en behovsprincip där en helhetsbedömning i det specifika fallet görs.

Innan bodelning sker och ni båda står på hyreskontraktet har ni lika rätt till hyresrätten. Du borde ta kontakt med en jurist för att skapa klarhet i din situation.

Hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare