Samboegendom/bostadsrätt

Har man något rättighet till lägenhet vid separation när man har varit sambo i 12 år och har gemensam barn trots att det är manen själv som äger lägenheten? Får man reklamera någonting?

Lawline svarar

Hej Estibaliz!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från att det handlar om en bostadsrätt din sambo äger. Om han/ni har köpt lägenheten helt i syfte för gemensam användning och denna lägenhet utgör eran gemensamma bostad, så kommer du vid en separation ha rätt till en del av bostadsrätten. En sådan gemensam bostad utgör "samboegendom". Samboegendom är det som endast kan blir föremål för bodelning efter att ett samboförhållande upphör. Det viktigaste är som sagt att lägenheten vid tidpunkten var till syfte för gemensam användning (Med enkla ord; att ni köpte lägenheten helt i syfte till er båda och inte bara till din sambo). Gemensam bostad innebär att lägenheten är avsedd för ert gemensamma hem. Vid en bodelning så delas samboegendom lika mellan er efter det att eventuella skulder dragits av.

Utgör inte lägenheten samboegendom, dvs. att bostadsrätten inte kommer ingå i en eventuell bodelning så KAN Du trots detta ha rätt till att överta/köpa lägenheten från honom med tanke på att ni också har ett gemensamt barn. Detta förutsätter dock att Du anses vara den personen som har störst/bäst behov av lägenheten och att detta övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses vara skäligt. Du kan anses ha rätt till bostadsrätten eftersom ni i faktum har ett barn. Dock är frågan vem av er som skulle bli "boendeförälder" till barnet efter en eventuell separation. Om du blir boendeförälder och din sambo inte har några egna barn som bor hemma, så finns det stor chans att lägenheten blir din. Du måste göra anspråk på lägenheten senast ett år efter separationen, annars förfaller denna rättighet. Vid ett eventuellt övertagande måste du även betala ersättning till din sambo för lägenhetens marknadsvärde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Arash Gh Shali

Arash GhavamnejadRådgivare