Samboegendom och dold samäganderätt

Hej. När jag separerade från min sambo hade jag ibte rätt att få ut något på huset vi båda ägde. Han stod på papperet och när vi köpte huset så ljög han och så att eftersom han la in det han fick från sin lägenhet i huset så krävde banken att vi framgick samboavtalet. Jag gick på det och skrev på. 11 år senare separerade vi och jag fick inte en krona . Även om jag varit med och amortera på lånet i 11 år efter Dom vi hade gemensam ekonomi.. .. vi byggde även en sommarstuga till oss. Han stod ensam på papperet där också men något papper om att vi frångick samboavtalet skrevs inte på stugan. . Utan hans mamma hävdade att jag ibte hade rätt till något eftersom virket kom från hennes skog. Och att stugan byggdes på deras mark. Frågan är nu . Har jag rätt att få ut halva värdet av stugan . Slutet av 2016 separerade vi . Och detta srör mig att han ljugit för mig och lurat mig. Under alla dessa år . Hur ska jag göra? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler mellan sambor finns i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör ska bodelning ske om en sambobegär det, enligt 8 § SamboL. Bodelningen går ut på att all samboegendom delas lika mellan samborna. Med samboegendom avses sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning, enligt 3 § SamboL. En fritidsfastighet kan aldrig bli samboegendom då en fritidsbostad inte kan klassas som bostad eller bohag, enligt 7 § SamboL. Eftersom din sambo står som ensam ägare har han rätt till den.

Det finns däremot en möjlighet att ge dig rätt till fritidsfastigheten genom dold samäganderätt. För att så ska vara fallet krävs att följande kriterier är uppfyllda:
1.Fritidsfastigheten ska vara inköpt i din sambos namn, men för erat gemensamma bruk.
2.Du måste tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggör eller underlättat förvärvet.
3.Din sambo måste insett att syftet med det ekonomiska tillskottet var att ni skulle blivit gemensamma ägare.

Har du bidragit ekonomiskt till förvärvet av fastigheten, samt att den var köpts för ert gemensamma bruk torde det inte vara svårt att hävda dold samäganderätt och få rätt i detta. Eftersom jag inte har all information kan jag bara ge dig förutsättningarna för vad som krävs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare